Eric van Abbe | Hospitality Masters

In de serie interviews ‘R4R-in gesprek met onze donateurs’  hebben we contact met Eric van Abbe. Eric is eigenaar exploitatie van Restaurant Het Schielandshuis in Rotterdam en De Remise in Den Haag. Daarnaast is hij partner bij Paviljoen De Witte in Den Haag en Fort 1881 in Hoek van Holland.

Dat is een mond vol bedrijvigheid. Maar waar komt Eric van Abbe eigenlijk vandaan?

Zo! Da’s een grote vraag als binnenkomer. Ik heb de detailhandelsschool doorlopen en werkte in de weekenden in de horeca. Daar voelde ik passie naar boven komen. Op mijn 26e ben ik naar Frankrijk vertrokken waar ik 4,5 jaar heb gewoond. Ik werkte toen onder andere voor een Nederlandse reisorganisatie en werd ingezet als manager van een après-ski in een hotel-restaurant. Vervolgens ontmoette ik mijn vrouw die uit Zeeland komt, maar in Rotterdam woonde en had gestudeerd. We hebben ons in Rotterdam gevestigd waar ik onder meer in de catering en partycatering terecht ben gekomen.

Waar heeft jouw pad je dan gebracht?

Ik heb gewerkt voor Taat & De Regt als salesmanager maar ook voor Sodexho Prestige bijvoorbeeld. Daarna heb ik een eigen evenementenbureau opgericht: Pazazz Organisers. Met als ondertitel ‘the quality of being exciting and attractive’. De letterlijke betekenis van Pazazz is flamboyant, met flair en schwung. Ook heb ik een aantal interim klussen in de horeca en catering gedaan. Dat heeft uiteindelijk geleid tot de oprichting van The Hospitality Club, een locatie met diverse ruimtes voor multifunctioneel gebruik. Feesten en partijen maar ook voor vergaderingen.

En nu ben je onder andere eigenaar exploitatie van het Schielandshuis. Wat een heftige periode moet het dan nu voor jullie zijn.

In Januari 2020 ben ik daar inderdaad mee begonnen. En in 2018 in Den Haag, De Remise. Van nature ben ik positief en optimistisch. Deze periode zorgt ervoor dat ik roofbouw moet plegen op mijn improvisatievermogen. Maar ook daar hebben we iets op gevonden.

WoW. Wat dan?

Vanaf maart zijn we direct omgeschakeld naar het bezorgen van boxen aan het bedrijfsleven. Borrelboxen en boxen voor lunches en diners. We zijn gestart met het bellen van vele bedrijven. Zodat zij op de hoogte zijn van de mogelijkheden. Wil je je personeel gemotiveerd houden en bedanken voor hun inspanningen? Dan kun je via ons een box bestellen en daarvan genieten wanneer er een online sessie wordt georganiseerd. Ons creatieve vermogen is gestimuleerd.

Er zijn meerdere aanbieders van boxen. Wat maakt jullie uniek?

Dat is zo leuk en daar ben ik ook echt trots op. Elke twee weken stellen we een nieuw menu samen. Als onze kok een gerecht maakt, staat er een professionele filmploeg bij. We leveren namelijk niet alleen een menu uit maar compleet met een filmpje over hoe het op te dienen zodat het thuis of op het werk ook een feestje wordt op je bord. Als er bijvoorbeeld een pipetje wordt geleverd, laten we ook zien hoe dit te gebruiken. En, naast een beschrijving van de gerechten, delen we een stukje geschiedenis van het gerecht.

Wat een super idee. Er is vast nog meer dat jullie onderscheidt.

Ja dat klopt. Ons niveau is hoog. Wij koken op een traditionele manier. En zien het ook als een beleving die we zo dicht mogelijk proberen te benaderen ten opzichte van het dineren in ons restaurant. Het draait om de zintuigprikkeling zoals smaak, geur en kleur. We werken nooit met halffabricaten. Onze bouillon stellen we op ambachtelijke wijze samen. Die staat dus dagenlang te trekken. Mensen kunnen bij ons een compleet drie- of viergangendiner bestellen. Van dinsdag tot en met zondag, leveren wij de bestelde boxen uit.

Wat een creativiteit. Maar je ziet het natuurlijk graag anders.

Het is lastig in deze tijd. Er is bijvoorbeeld een verschil tussen een restaurant of evenementen locatie. Bij dat laatste mag en kan er niks. Daar waar er een bar staat op een locatie, mag je niets doen. Dus De Remise in Den Haag ligt helemaal stil. Deze locatie is in handen van een stichting voor wie wij alles uit handen namen. Ook een stuk nazorg. Maar goed, het is niet anders. Wat ik wel weet is dat de KHN voor ons achter de schermen aan het lobbyen is bij de overheid. MKB Rotterdam springt ook voor ons in de bres.

Je bent bij R4R één van de donateurs. Wat spreekt jou bij hen zo aan?

R4R als een maatschappelijk verantwoord initiatief wordt ook echt geïmplementeerd. Ook in het Schielandshuis. We hebben in het restaurant bijvoorbeeld geen plastic meer maar alles van hout, riet en papier. Helaas kan dat (nog) niet bij de boxen. We ondersteunen het slaan van waterputten in Ethiopië door het water dat wij schenken. We importeren koffie waarbij revenuen direct terugvloeien naar de koffieboeren. En daar raken R4R en wij elkaar. Robin en Barbara hebben een tomeloze energie waarbij zij dit initiatief hebben genomen en het met heel hun hart uitdragen. Gezamenlijk zijn wij met iets goeds bezig waardoor we ook een hele hechte businessclub met elkaar zijn.

Wat heeft jou de afgelopen periode het meest geraakt met de initiatieven van R4R?

De cheque die we hebben weten op te halen voor de Daniel den Hoed stichting. Een ongelooflijk bedrag van € 227.000 hebben we bij elkaar gebracht. Met als doel om meer onderzoek mogelijk te maken naar ‘therapie op maat’. Tegelijkertijd hebben wij toen bij de Hospitality Club een mooi diner en een geweldige avond weten te verzorgen.

Heb jij een idee om R4R nóg krachtiger te maken?

En om de verbinding tussen ons en R4R nog meer te duiden: het initiatief ‘maak Rotterdam plasticvrij’ sluit natuurlijk direct aan bij ons. Als we de gemeente bij onze projecten kunnen betrekken en jongeren weten te bereiken, dan zijn wij fantastisch op weg met elkaar.

Tot slot ben ik nieuwsgierig naar nog meer Eric van Abbe … wat weten mensen bijvoorbeeld nog niet van jou?

Dat ik een open boek ben, weten veel mensen wel. En dat ik hart en ziel heb voor de hospitality in de meest brede zin van het woord. Dat mijn twee kinderen, dochter Marijne van 18 en zoon Dante van 15, meehelpen in mijn bedrijven als afwasser en bediende. Op jonge leeftijd heb ik namelijk geleerd om de schouders eronder te zetten en te gaan. Dat probeer ik hen ook mee te geven.

Waar is dan bij jou die drive vandaan gekomen?

Uhmmmmm. Misschien van mijn overgrootvader, Henri van Abbe. In zijn sigarenfabriek in Eindhoven verschafte hij aan ongeveer 4000 – 6000 mensen werk en produceerde hij exclusief het merk Karel I. Je kunt hem vergelijken met de andere groot industriëlen in Eindhoven, zoals Philips en Daf. Daarnaast was hij een liefhebber van kunst en wilde mensen laten meegenieten van zijn verzameling. Dat heeft dan geleid tot het Van Abbe Museum, nog steeds een centrum voor moderne en hedendaagse kunst. Het museum is in 1937 geopend en geschonken aan de gemeente. Het fabriekspand is uiteindelijk gesloopt maar over bleef een muur aan de Tongelresestraat met in tegels de tekst: N.V. Karel I Sigarenfabriek v/h H.J. v. Abbe.

En weet je wat ik me nu bedenk? Dat ik altijd in musea en historische gebouwen de catering heb verzorgd. Dat komt ineens naar boven. Wat bijzonder. Een mooie brug naar de relatie met mijn overgrootvader.

Tekst: Hyacinthe van Emst

Foto: Eric van Abbe