Jeroen Jansen | Florentes Vermogensbeheer – 1 jarig bestaan!

In de serie interviews ‘R4R-in gesprek met onze donateurs’  hebben we contact met Jeroen Jansen, partner binnen Florentes Vermogensbeheer. Op 1 november is het ‘groot’ feest want precies 1 jaar geleden werd Florentes opgericht.

Dat is prachtig en memorabel. Kun je allereerst wat meer vertellen over Florentes?

Florentes is ontstaan door een samenwerkingsverband tussen zelfstandig ondernemers met jarenlange ervaring in het vakgebied. Door onze krachten te bundelen, verhogen we onze slagkracht en kunnen we onze klanten nog meer en beter van dienst zijn. Alle partners zien het werk dat wij doen echt als een ambacht. Begeleiding van het vermogen vanaf € 500.000,- in de breedste zin van het woord. Dat is waar we voor staan. We zoomen echt in op de portefeuille van een klant. Ik vergelijk het altijd met een reis die je kunt maken met Ryan Air of via de businessclass van KLM. Je krijgt bij ons een top service in combinatie met top kwaliteit.

Wat maakt dat klanten graag met jullie in zee gaan?

De persoonlijke aandacht. We hebben geen wisselende accountmanagers maar staan zelf met onze poten in de klei, om het maar op die manier te zeggen. Wat wij willen is onze kennis, know how en vaardigheden inzetten om kwalitatief hoogwaardige service te leveren. Mocht iemand ons in het weekend of op een avond nodig hebben, dan zijn we ‘gewoon’ bereikbaar. Het verschil zit hier vooral in het woordje ‘gewoon’. Wij vinden het ook echt ‘gewoon’ dat we dat doen.

Er is vast nog meer dat jullie onderscheidt?

Ja zeker. Onze flexibiliteit en kwaliteit. Wij gaan buiten de gebaande paden door onze bereikbaarheid, 24/7. Daarnaast hebben we geen afstand tot de klant. We gaan op een hele familiaire manier met elkaar om waardoor de drempel ook laag ligt. En kwaliteit voegen we toe omdat we risico en rendement goed in balans brengen en houden. Als partners binnen Florentes zijn we allemaal gelijkwaardig aan elkaar en we weten alles van elkaars portefeuille zodat we op een vloeiende manier elkaars werk kunnen overnemen, mocht dat nodig zijn.

Je had vast een mooi feest in gedachten om het éénjarige bestaan te vieren …..

Ja, dat klopt. Er waren genoeg ideeën. Maar het is niet anders. Voor onze klanten zullen we kijken naar alternatieven. Ik ga hier niets verder verklappen …. En als team hebben we een heisessie gepland. We zullen ons beraden of we dat door kunnen of willen laten gaan.

Waar ben jij nou trots op?

Op de enorme groei in het aantal beheerd vermogen. Compliance technisch gezien vooral. In 1 jaar hebben we grote stappen gezet. We zijn financieel kerngezond en hebben alle dossiers goed op orde. Daarmee hebben we alle toetsen van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten doorstaan. Ook commercieel gaat het goed, zowel qua instroom als bijstortingen.

Wat is voor jou een ideale klant?

Wij hebben alleen maar ideale klanten. Laat ik het zo zeggen: als vermogensbeheerders gaan wij op een laagdrempelige manier met onze klanten om. Wij staan echt voor een open en eerlijke verbinding. Dat betekent dat een klant moet durven loslaten en erop vertrouwen dat wij het allerbeste voor hem of haar nastreven. Tot nog toe lukt ons dat prima.

Wat doen jullie aan marketing en promotie?

Nagenoeg niets. Mond-tot-mondreclame is onze belangrijkste tool. Onze klanten zijn eigenlijk onze ambassadeurs dus mooier kunnen we het niet treffen. Dat komt mede omdat we de principes ‘afspraak is afspraak’, ‘what you see is what you get’ en ‘niet lullen maar poetsen’ hanteren. Dat spreekt mensen aan. Evenals het feit dat we continu bereikbaar zijn.

Ik zag wel dat jullie aan sponsoring doen?

Dat klopt maar dan heel bescheiden. Eén van de partners sponsort bijvoorbeeld een jeugdteam van Kampong waarbij onze naam en logo op de jasjes staan vermeld. Daarnaast sponsoren we ook ‘onzichtbaar’, dat wil zeggen, zonder naamsvermelding. Veel meer dan dat, doen we niet.

Je bent bij R4R één van de donateurs. Wat spreekt jou bij hen zo aan?

R4R is een maatschappelijk verantwoord initiatief dat ik van harte ondersteun maar waar ik zelf ook actief bij help. Ik wil graag iets terugdoen voor de mooie stad Rotterdam. Zo zet ik bijvoorbeeld mijn netwerk in bij acties wanneer die zich daarvoor lenen.

Wat heeft jou de afgelopen periode het meest geraakt met de initiatieven van R4R?

Ik denk meteen aan het Corona-seminar. De insteek was om te kijken of we andere donateurs konden helpen en ondersteunen. Een heel mooi initiatief. We hebben in een moeilijke tijd een stuk positiviteit met elkaar kunnen brengen.

Heb jij een idee om R4R nóg krachtiger te maken?

Het zou mooi zijn als we bijvoorbeeld CEO’s of CFO’s van grote Rotterdamse bedrijven kunnen aantrekken, zoals van havenbedrijven. Op die manier kunnen we onze impact en slagkracht nog meer vergroten en naar een hoger niveau tillen. Voor de rest zou ik willen zeggen: ga door op de ingeslagen weg en laten we positief blijven. Dan staan we er over 5 jaar, dus bij het 10-jarig bestaan van R4R, nog mooier voor.

Tekst: Hyacinthe van Emst
Foto: Jeroen Jansen