Ed Smith | The Smith Group

In de serie interviews ‘R4R-in gesprek met onze donateurs’  hebben we contact met Ed Smith, eigenaar en CEO van The Smith Group. 2020 is een jubileumjaar, dan bestaat het bedrijf 50 jaar. Alweer feest!

Laten we om te beginnen eens kijken naar The Smith Group. Het woord ‘reefer’ was voor mij compleet nieuw.

Dat kan ik me voorstellen. Even een definitie: het is een transportmiddel voor gevoelige goederen, specifiek voor goederen die gekoeld moeten worden. Vergelijk het met een hele grote koel/vries-kast thuis maar dan op transport. Je kunt je voorstellen dat we vroeger bijvoorbeeld vers fruit uit verre landen haalden die we met een lorry vervoerden vanaf een plantage. Als je pech had, en dat gebeurde natuurlijk best vaak, dan moest zo’n truck uren wachten voordat het overgeladen mocht worden op een (koel)schip. Daar stonden dan meerdere grote pallets in de ruimen bij en op elkaar gestapeld. En vervolgens stond bij de haven op de eindbestemming weer een vrachtwagen klaar om de handel verder te vervoeren. Of, de hele vrachtwagen ging op het schip. Mede dankzij vervoer per container is de hele logistieke keten vereenvoudigd. De container gaat op reis, zeg maar. “Door to Door” zoals we dat noemen. Hierbij wordt de reefer-container bijvoorbeeld beladen op de plantage en pas weer uitgeladen op de plaats van bestemming, de supermarkt. Als onze lezers in het vervolg bij het versvak van de supermarkt staan, zullen ze vast bedenken dat dit alles te danken is aan de reefer-container.

Goh, dat heb ik me nooit zo gerealiseerd. Hoe ben jij in deze markt gerold?

Vijftig jaar geleden startten mijn ouders samen het bedrijf Smith-Holland in Vlaardingen.  Inmiddels is dit uitgegroeid tot een internationaal bedrijf en wel de The Smith Group of Companies. Tijdens vakanties hielp ik al mee. Ik deed een studie elektro- en energietechniek en had nog geen idee over wat ik daarna zou willen doen. Maar toen had ik totaal geen intentie om hen op te volgen. In 1982 vroeg mijn vader of ik interesse had om voor hem te komen werken. We spraken af dat ik een jaar ging proefdraaien. En dat beviel van beide kanten heel goed. Het was zowel plezierig als succesvol. In 1995, toen het 25-jarig bestaan werd gevierd, namen zij ook samen afscheid van hun familiebedrijf.

Het bedrijf groeit en groeit.

Ja zeker. In de jaren 70-80 van de vorige eeuw werd nog 90% van de koel/vries lading per schip vervoerd en 10% per container. Inmiddels vindt ongeveer 95% per containervervoer plaats. Van een familiebedrijf met 2 man in 1970 zijn we inmiddels uitgegroeid naar een internationaal opererend bedrijf met vijftig locaties in vier landen in Europa en ruim 300 medewerkers binnen de groep.

Je had vast een mooi feest in gedachten om het vijftigjarig bestaan te vieren…..

Zoiets hadden we inderdaad gepland: op 3 oktober jongstleden voor 650 gasten. Zowel voor onze eigen mensen als onze klanten. Om iedereen te bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan ons mooie bedrijf. Maar van afstel is geen sprake. Hooguit van uitstel. Want ook dat is iets dat wij als bedrijf graag doen. Mijlpalen vieren, successen delen en vooral iedereen laten meegenieten. Maar goed, we gaan dit volgend jaar verder oppakken. En het enige spannende dat ik nu kan delen, is dat we onze medewerkers dit jaar nog verrassen.

Op jullie website lees ik dat jullie ook andere bedrijven en initiatieven ondersteunen.

Binnen de Smith-Group vinden wij innovatie absoluut belangrijk. Tevens hebben wij diverse belangen in start-ups maar daarbij speelt wel mee dat het wel business gerelateerd moet zijn. Het paradepaardje is natuurlijk de oorspronkelijke business van Smith Europe. Deze is marktleider op het gebied van service en onderhoud aan de Reefercontainers.

Naast onze basis, de technische bedrijven zoals reeds vermeld, hebben wij ook diverse belangen in zogenaamde branchevreemde activiteiten. Zoals daar zijn Golfers World, als importeur van golfkleding, trolleys en accessoires. En aan The Dutch, een meer dan uitdagende golfbaan te Spijk, ook voor professionals. Hierbij zijn we Founding Member.

Ik heb de indruk dat jij een uitstekende golfer bent met een enorme passie voor deze sport.

Ik golf inderdaad heel graag. Ik probeer 2 – 3 keer per week te spelen, sowieso in de regio. Want, vergis je niet, zakelijk is het enorm interessant. Onder het genot van een rondje lopen, kunnen de meest mooie deals tot stand komen. Wat mijn handicap is? Laat ik het zo zeggen: onder de 10. (NB: En als recreatieve golfer ben ik, Hyacinthe, zwaar onder de indruk).

En daarnaast hebben jullie ook een passie voor Goede Doelen die jullie sponsoren?

Stichting DaDa zet zich in voor kinderen die extra zorg en voorzieningen nodig hebben. De Ronald McDonald Huizen zorgen ervoor dat zieke kinderen hun ouders bij zich kunnen houden. De Stichting De Betrokken Spartaan zet voetbal in om te zorgen voor een betere samenleving in haar leefgebied. En De Herenplaats is een galerie/atelier waar kunstenaars met een beperking worden opgeleid. Dus, ja, ook hier ondersteunen we waar mogelijk.

Dan is het een kleine overstap naar R4R. Want jij bent één van de donateurs. Wat spreekt jou bij hen zo aan?

De oprichters vind ik betrokken, enthousiast en gedreven. Zij willen echt impact op het sociale vlak maken. En dat vinden wij als bedrijf ook belangrijk. Als werkgever draag ik daar graag een steentje aan bij. Om bijvoorbeeld ouderen en hulpbehoevenden te ondersteunen. Door hen een speciaal diner aan te bieden. En ook om andere wensen te kunnen combineren met de projecten en initiatieven.

Wat heeft jou de afgelopen periode het meest geraakt met de initiatieven van R4R?

Het fietsverhaal spreekt mij aan. Kinderen die hun fietsexamen doen. Waarbij we vooral kijken naar de veiligheid. Daar zijn al mooie initiatieven tot stand gekomen. Nu zijn we bezig om te kijken of we iets kunnen bereiken met de Edwin van der Sar Foundation. Zij zetten zich voornamelijk in voor mensen met hersenletsel. En dan specifiek voor revalidatie, participatie en preventie. Kunnen we gezamenlijk bijvoorbeeld fietshelmen voor de stad Rotterdam regelen? In het kader van preventie. En dat is dan grappig want die moeten natuurlijk wel ‘sexy’ zijn. Door een afbeelding van Max Verstappen of van Feijenoord bijvoorbeeld.

Heb jij een idee om R4R nóg krachtiger te maken?

Ik zou aanbevelen om te kijken hoe ze de financiële armslag het beste kunnen vergroten. Zodat we nog meer impact kunnen maken. Laten we samen meer donateurs zoeken en werven om mooie en noodzakelijke zaken in onze stad te ontwikkelen.

Tot slot, Ed, is er nog iets dat je speciaal wilt vermelden?

Ja, graag. Al jaren organiseren wij samen met R4R een golftoernooi bij Seve in Rotterdam. Ik ben heel blij dat dat nog is doorgegaan in 2020. Netwerken en het leggen van sociale contacten staat hierbij centraal. Ik nodig gasten uit vanuit mijn business, de haven, Golfer World vanuit de Golfwereld en R4R draagt ook genodigden aan van binnen de club en potentiële nieuwe leden. Het is een evenement voor beginnende en gevorderde golfers. En inmiddels een traditie. Ik ben er trots op dat we dit tot stand brengen en dat er mooie en waardevolle relaties uit ontstaan.

Tekst: Hyacinthe van Emst
Foto: Rotterdammers 4 Rotterdammers