Edwin Hoogerwerf | Daikin Nederland

In de serie interviews ‘R4R-In gesprek met onze donateurs’ hebben we contact met Edwin Hoogerwerf, managing director bij Daikin Nederland. Daikin biedt perfecte oplossingen voor elke klimaatbehoefte. Voor particuliere – en zakelijke gebruikers.

Kunnen we beginnen met een persoonlijke kennismaking?

Natuurlijk. Ik ben een echte Rotterdammer van 45 jaar. En ik voldoe ook echt aan het cliché: opgerolde mouwen en hard werken. Maar bij mij geldt ook ‘work hard, play hard’, ik hou van mooie dingen bereiken en ondertussen leuke dingen doen.

Welke hobby’s heb jij?

Al 25 jaar ben ik lid van mijn ‘kluppie’, IJVV De Zwervers. Zelf speel ik in Veteranen 1. We spelen echt nog een actieve KNVB-competitie met 11 tegen 11. In de regio op een heel veld. Binnen de vereniging heb ik ik 6 jaar geleden de voorzittersrol op mij genomen. Ook kijk ik met veel plezier naar Feyenoord. Daarnaast heb ik graag vrienden om mij heen en hou ik van uitgaan en concerten.

Concerten?

Mijn smaak is best uiteenlopend. Van U2 tot aan Nederlandstalig. De Vrienden van Amstel LIVE bijvoorbeeld. Fantastisch. Daar was ik elk jaar present.

Dat is moeilijk om aan kaarten te komen, toch? Een jaar voorafgaand is het al uitverkocht.

Zeker. Maar, ik kan je een geheimpje verklappen om altijd aan kaarten te komen. Maar schrijf dat maar niet op ….

Hahahahaha. Deal! Tijd voor de overstap naar Daikin.

Daikin is een Japans bedrijf met wereldwijd vestigingen. Wij bieden oplossingen voor alles dat met het klimaat en schone lucht te maken heeft. Van de slaapkamer-airco tot grote industriële warmtepompen. Daikin bestaat al sinds 1924 en is sinds de jaren 60 als product op de Nederlandse markt gebracht via een distributeur. In 2007 heeft Daikin een Nederlandse vestiging gekregen onder de naam Daikin Nederland.

Hoe ben jij daar zo terecht gekomen?

Voor mijn afstuderen in 1999 heb ik bij hen aangeklopt. En ben daarna blijven hangen. Mijn roots liggen in de techniek. Maar elke drie jaar gaat het kriebelen. Dan word ik onrustig en wil ik iets anders. Zo heb ik diverse functies en lagen binnen het bedrijf doorlopen en inmiddels ben ik managing director van Daikin Nederland.

Interessant. Hoe heb je dat bereikt?

Door op het juiste moment de kansen te pakken die zich voordeden. Ik ben van nature nieuwsgierig en wil graag iets vinden van dingen en voor je het weet ben je er dan verantwoordelijk voor. Ergens in 2008 werd ik gevraagd voor een commerciële functie en ben toen ook maar in het diepe gesprongen en werd regiomanager in ons kantoor in Amsterdam….hoe verzin je het. Aldoende veel geleerd en veel gezien. Ik heb ook nog 3 jaar in ons Europese hoofdkantoor in Brussel gewerkt.

Dit was erg nuttig om de wereld achter onze, van origine, Japanse organisatie beter te leren kennen. En dat heeft weer geholpen om het hele speelveld beter te doorgronden. Wat leg je voor aan het hoofdkantoor en op welk moment bepaal je zelf wat goed is voor de markt in Nederland? Ook hier krijgen wij behoorlijk wat vrijheid, met inachtneming van de gestelde targets. Als affiliate hebben wij door de jaren heen dankzij goede resultaten een goede vertrouwensband opgebouwd met het hoofdkantoor.

Al die verschillende ervaringen zijn heel welkom om nu mijn huidige rol te kunnen vervullen.

Wat ik van Japan weet, is dat deze cultuur wordt ingegeven door strakke kaders. Hoe zit dat bij Daikin Nederland?

Het klopt natuurlijk dat de Japanse cultuur heel anders is dan de onze. Bijvoorbeeld op het vlak van hiërarchie en directe feedback liggen onze culturen verder uit elkaar dan welke andere cultuur dan ook, daar begrijpen we elkaar heel vaak niet. Maar er zijn ook voorbeelden waar de Japanse invloeden ons sterker maken. Bijvoorbeeld op het vlak van strategie en planning. Inmiddels heb ik geleerd om binnen die kaders te opereren en zolang je doet wat je belooft, zijn de kaders best breed.

Wat maakt nou dat jullie je onderscheiden van andere aanbieders?

Op het vlak van producten bieden wij het breedste aanbod in de markt, daarnaast is onze kwaliteit en dienstverlening van het niveau wat je van een A-merk mag verwachten. Om deze dienstverlening te kunnen bieden, hebben wij ook een grote en sterke organisatie in Nederland die continue blijft groeien om de beste dienstverlening te blijven bieden. Ook het feit dat wij produceren in Europa maakt dat wij sneller en beter kunnen anticiperen op de vraag in Europa. Dit kan zowel vraag in aantallen als in specifieke producten zijn.

Welke invloed heeft Corona op jullie dienstverlening?

Wij zijn juist doorgegroeid. Onder andere in airco en warmtepompen voor particuliere toepassing. Mensen werken thuis en gaan niet op vakantie. Daardoor hebben veel eindgebruikers gekozen om hun leefomgeving aangenamer te maken. Er zijn best wat commerciële projecten weggevallen, maar dat is meer dan goedgemaakt door de particuliere markt.

Hoe zit het met jullie naamsbekendheid?

Onze naamsbekenheid is altijd hoog geweest onder installateurs maar tegelijk heel laag bij consumenten. Toen de vraag naar warmtepompen in Nederland toe ging nemen, was dit goed nieuws voor Daikin, wij maken namelijk al warmtepompen sinds de jaren 50 van de vorige eeuw. Er moest dan echter wel iets gedaan worden aan die lage naamsbekendheid. Om die reden zijn wij de sportsponsering in gestapt en drie seizoenen geleden hoofdsponsor geworden van de KNSB. Wij sponsoren de sport over de hele linie, van kunstrijden en shorttrack tot lange baan. Dit resulteert inmiddels tot een behoorlijke toename van de naamsbekendheid en de daaruit volgende leads. Een belangrijke reden van de huidige groei zit in de toename van de naamsbekendheid, een goede beslissing dus.

Hoe denk je dat jouw collega’s je zien?

Ohhhh, uitdagende vraag. Ik probeer zelf altijd positief kritisch te zijn, maar ook zelf met creatieve oplossingen en ideeën te komen. Dat zullen mijn collega’s wel herkennen. Maar ik hoop eigenlijk dat ze mij zien als iemand die inspireert, perspectief biedt en empathie toont, eigenschappen die een echte leider in mijn ogen zou moeten hebben.

Voor iedereen die daar verder in geïnteresseerd is, beveel ik de speeches van Simon Sinek hierover van harte aan. Zijn visie op leiderschap spreekt mij zeer aan; “als leider heb je maar één ding nodig, volgers!”. Fantastisch toch!

En omgekeerd: welke eigenschappen zoek jij vooral in collega’s?

Omdat we zo hard zijn gegroeid de afgelopen tijd, veranderen de rollen en werkzaamheden continu. We moeten meebewegen. Dus ik vind het belangrijk dat mensen flexibel en gedreven zijn. Op zijn Rotterdams gezegd: als het even niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat! We zijn nog lang niet uitgegroeid en om Daikin naar nieuwe hoogten te tillen, verwacht ik van iedereen een gezond ondernemerschap.

En komt dat ook bij elkaar?

Dat denk ik wel. Waar ik heel trots op ben, is dat we voor het derde opeenvolgende jaar zijn uitgeroepen tot Great Place to Work. Hierbij krijgen alle medewerkers een enquête om te meten hoe tevreden zij zijn over hun werkgever. Tevens vindt er een ‘culture audit’ plaats. Zaken als inspireren, spreken, luisteren en bedanken worden hier onder andere in meegenomen. Wij hebben hiervoor een dikke voldoende gescoord. Ik ben daar supertrots op en het toont ook meteen waar we nog kunnen verbeteren. Dat geeft wat mij betreft aan hoe wij gezamenlijk verbinden en continu verbeteren om Daikin op de kaart te zetten.

Gezamenlijk. Dat is ook een mooie brug naar R4R. Wat spreekt jou bij hen zo aan?

Het is een heel waardevol netwerk. Netwerken zie ik vooral als een middel om van elkaar te leren. En R4R heeft een interessante club mensen om zich heen weten te bouwen. Ik vind het mooi om een bijdrage te leveren aan projecten in de regio en tegelijkertijd leuke dingen te doen. Toch weer dat ‘work hard, play hard’ principe.

Wat heeft jou de afgelopen periode het meest geraakt met de initiatieven van R4R?

Tja, dat is toch de actie voor de Daniel den Hoed. Als Daikin hebben we dit initiatief een maand lang geadopteerd en daarmee gezorgd voor een inzameling. Met trots kijk ik daarop terug want we hebben meer dan € 10.000 op weten te halen. Daar hebben collega’s en klanten zich fantastisch voor ingezet.

Heb jij een idee om R4R nóg krachtiger te maken?

Wij opereren landelijk en ik zou het heel mooi vinden als er meer van dit soort initiatieven in andere steden gaan ontstaan. Waardevolle projecten die hands-on vorm krijgen. Opgerolde mouwen en hard werken. Hahaha en zo is het hele verhaal rond.

Tekst: Hyacinthe van Emst
Foto: Rotterdammers 4 Rotterdammers