Ron Piek | Goos Reclamemakers

In de serie interviews ‘R4R-In gesprek met onze donateurs’  hebben we contact met Ron Piek. Ron is mede-eigenaar en directeur van familiebedrijf Goos Reclamemakers en donateur van het eerste uur. Sterker nog: hij heeft aan de wieg gestaan van de oprichting van Rotterdammers4Rotterdammers.

Hoe ben jij in een familiebedrijf gerold?

Ik heb met Marcel Goos de Grafische school doorlopen. Vervolgens heb ik een carrière switch gemaakt, maar Marcel en ik bleven contact houden. We spraken één tot twee keer per jaar samen af. En nu ben ik alweer 27 jaar aan Goos Reclamemakers verbonden. Jan Goos, de vader van Marcel en zijn zus Lucienne heeft het bedrijf in 1973 opgericht. Toen heette het nog de Kreatieve Drukkerij Jan Goos.

Waarin zit jullie corebusiness?

Wij bedenken en leveren totaalconcepten af. Een idee wordt uitgewerkt en geproduceerd. Ook de afwerking doen we zelf. Vroeger waren we een drukkerij, maar nu zijn we veel meer dan dat. Je zou ons ook een grafisch warenhuis kunnen noemen, maar wij hanteren de naam reclamemakers. Goos Reclamemakers bestaat uit een team van professionals met elk hun eigen expertise. Onze creatieve mensen weten een vraagstuk om te toveren tot een onderscheidend concept. En we hebben experts die alles weten over materialen, prijzen en planning. We beschikken over mensen met ambachtelijke handen die het échte drukwerk van hoge kwaliteit kunnen produceren. Die een opdracht kunnen snijden, vouwen, stansen en nieten. En specialisten die een website of webshop maken en een bedrijf online in de markt zetten.

Hoe gaat het eigenlijk, economisch gezien, in de wereld van de grafische producties?

De branche heeft het moeilijk. En wij dus ook. In 2008 waren er nog ongeveer 4.000 drukkerijen. Nu zijn er nog maar ongeveer 1.400 van over. Goos Reclamemakers heeft de crisis van 2008 overleefd. We hebben het met z’n allen goed op kunnen pakken. Sterker nog: we hebben door weten te pakken.

Hoe hebben jullie dat kunnen realiseren?

We tornen absoluut niet aan onze kwaliteit. Die blijft hoog. Dat is één van de redenen waarom wij over een loyale klantenkring beschikken die erg trouw is en met wie wij een goede band hebben. We zitten ook kort op de klant, om het maar zo te zeggen. Ongeveer de helft komt bij ons uit de regio en de andere helft zit iets verder in Zuid-Holland.

Wat onderscheidt jullie nog meer?

Wij ontzorgen de klant echt. We gaan naar hen toe en spreken het geheel aan wensen door. Onze ordermanagers, Bjorn en Jeffrey, hebben weliswaar een eigen klantenkring, maar kunnen het ook van elkaar overnemen. Zij zorgen ervoor dat een opdrachtgever zich nergens druk over hoeft te maken. Alles wordt naar wens geleverd en het hele traject kent een gedegen begeleiding.

Dat is vast niet alles ….

In het kort gezegd doen wij alles om de kwaliteit te waarborgen. Uiteraard hoort daar bijvoorbeeld bij dat we onze afspraken nakomen, dat we een betrouwbare partner zijn en dat we ons houden aan de levertijden.

Klinkt zo logisch, maar blijkbaar vallen jullie daardoor op ten opzichte van anderen.

We hebben een mix aan grote en kleine klanten. Voor sommigen zijn we echt een partner, maar we verzorgen ook eenmalige opdrachten. Bijvoorbeeld het wrappen van een auto. De afgelopen maanden zijn we bezig geweest met het ontwerpen en produceren van beschermmiddelen zoals rolbanners, vloerstickers en kuchschermen. Bij dat hele productieproces zijn we inventief en creatief. Logo’s kunnen uiteraard ook daarop gedrukt worden.

Stel: ik heb een bepaalde expertise waardoor ik bij Goos Reclamemakers zou kunnen werken. Welke kernwaarden zou ik vanuit mezelf moeten of kunnen meenemen?

Wij vinden het belangrijk dat mensen een Goos-hart krijgen. Dat betekent dat wij hechten aan waarden als betrokkenheid, inzetbaarheid, collegialiteit en het meedenken. Veel van onze mensen zijn oudgedienden. Zij zijn bijvoorbeeld als student-leerling binnengekomen en nooit meer weg gegaan. Je komt ook echt in een warm nest. Het familiegevoel zit duidelijk in de genen van het bedrijf.

Je bent bij R4R één van de donateurs. Wat spreekt jou bij hen zo aan?

Ik heb eigenlijk mede aan de wieg gestaan van de oprichting. Dus toen zij met het idee kwamen om iets voor de stad Rotterdam te doen, werd ik meteen enthousiast. We hebben niet alleen het logo ontworpen, maar ook al het andere op grafisch gebied. Om R4R een smoel te geven. Het enthousiasme, de spontaniteit en de voortvarendheid waarmee Barbara en Robin het initiatief hebben uitgebouwd, is heel bijzonder.

Wat heeft jou de afgelopen periode het meest geraakt met de initiatieven van R4R?

Het mooie aan R4R is dat het niet alleen een zakelijk karakter heeft, maar dat het echt gaat om het maken van sociale impact. De doelen die worden nagestreefd, worden ook bereikt. Of het nou gaat om de oudere mensen te ondersteunen, of het regelen van een begeleidingshond of het initiatief tot een schoner Rotterdam. Alles staat of valt met de bevlogenheid van de initiatiefnemers die de donateurs op sleeptouw nemen.

Heb jij een idee om R4R nóg krachtiger te maken?

Tja. Ik hoop dat 2021 een goed jaar gaat worden. Nu mag er veel niet, zoals bijvoorbeeld het ‘live’ bij elkaar komen. Wat mij betreft zijn alle video-conferences niet echt een goede vervanger. En ik heb ook de indruk dat mensen er moe van worden. Zelf kom ik ook minder goed tot mijn recht want ik lul, pardon, praat zo graag (hahaha). Ik hoop dat we Corona voor de zomer overwinnen en dat we weer mooie dingen met elkaar kunnen maken en doen.

Tot slot ben ik nieuwsgierig naar waar jij trots op bent.

Dat we nog bestaan. De afgelopen maanden zijn zwaar geweest. Zwaarder dan in 2008. We mochten nergens naar toe. Dus ook geen klanten bezoeken. Alles ging online. En je merkt dat klanten het ook moeilijk vinden om op die manier in contact te zijn. Dus ik hoop dat we in 2021 nog veel mooie dingen gaan maken waarbij we onze kennis en expertise en vooral onze creativiteit weer kunnen laten stralen.

Tekst: Hyacinthe van Emst
Foto: Ron Piek